وبسایت رسمی دکتر آزاده سادات زنده باد

افسردگی و اضطراب در سالمندان

افسردگی در سالمندان زمانی خود را نشان می‌دهد که شما به عنوان فرزندان آن سالمندان با مشکلاتی برای برقراری ارتباط  با والدین سالمند روبرو خواهید شد. زیرا این افراد در زمانی که بیشترین نیاز را به شما دارند، ناخواسته گوشه گیر می‌شوند.

با این حال، افسردگی در سالمندان در برخی موارد مورد توجه قرار نگرفته و درمان نمی‌شود، زیرا این باور اشتباه در برخی از افراد شکل گرفته است که بخشی طبیعی از سالمندی، افسردگی است. در واقع، افسردگی در سالمندان می تواند عواقب شدیدی از جمله کاهش عملکرد ذهنی و جسمی، کاهش کیفیت زندگی و افزایش خطر خودکشی داشته باشد و به همین جهت شناخت علائم و نشانه های افسردگی در افراد مسن و جستجوی درمان مناسب برای بهبود سلامت و رفاه کلی آنها ضروری است.

مراقب سرنخ ‌های افسردگی در پدربزرگ ‌ها و مادربزرگ‌ ها باشید و هرگاه پی بردید که غم و غصه دارند به‌دقت به حرف‌هایشان گوش دهید تا در صورت نیاز کمک کنید.

در صورت مشاهده چه علائمی باید به پزشک متخصص طب سالمندان مراجعه کنیم؟
علائم و نشانه های افسردگی سالمندان

درحالی که علائم و نشانه های افسردگی در سالمندان می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، برخی از شاخص های رایج وجود دارد که افراد باید از آنها آگاه باشند.

یکی از قابل توجه ترین و جدی ترین نشانه های افسردگی در سالمندان

از دست دادن علاقه به فعالیت هایی است که قبلاً از آنها لذت می بردند که می تواند شامل سرگرمی ها، معاشرت با دوستان و خانواده و حتی فعالیت های اولیه مراقبت از خود مانند حمام کردن و لباس پوشیدن باشد. علائم دیگر ممکن است شامل احساس ناامیدی، کاهش سطح انرژی و تغییر در الگوهای خواب یا اشتها باشد.

یکی دیگر از شاخص های کلیدی افسردگی در سالمندان، درد فیزیکی است که نمی توان آن را به یک آسیب یا بیماری خاص نسبت داد. کسانی که از افسردگی رنج می برند ممکن است سردرد، درد مفاصل یا مشکلات گوارشی را در کنار سایر علائم فیزیکی تجربه کنند.

علاوه بر علائم جسمی و عاطفی، افسردگی در سالمندان می تواند در تغییرات رفتاری نیز ظاهر شود که شامل افزایش تحریک پذیری یا بی قراری، یا کناره گیری از موقعیت های اجتماعی باشد.

افسردگی همچنین می تواند تمرکز یا به خاطر سپردن مطالب را برای سالمندان دشوار کند، که می تواند منجر به ناامیدی بیشتر و احساس درماندگی شود.

اگر علائم افسردگی را در والدین سالمند مشاهده می‌کنید، تردید و تحمل درد جایز نیست و توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر برای درمان آن به پزشک متخصص بیماری های سالمندان مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل بفرمایید.

واتس آپ 09196598445

× چطور می‌تونم به شما کمک کنم؟